Minden évben újra és újra találkozunk a nem jogtiszta képeket beazonosító, majd azokért jogdíjat bekérő Copytrack nevű német cég megkereséseivel. Folyamatosan megosztjuk ezeket a hozzánk beérkező vállalkozói történeteket annak érdekében, hogy a cégek elkerülhessék az akarva-akaratlanul, de jogtalanul felhasznált képek utáni jogdíjfizetési kötelezettségeket.
Az Enterprise Europe Network dél-dunántúli irodájának első ilyen ügye egy utazási irodától érkezett, akik honlapjukon egy úticél fotóit az internetről töltötték le, és nem ellenőrizték, hogy annak készítője szabaddá tette-e a fotó felhasználását mások részére. A Copytrack először emailben értesítette a céget a képek jogtalan használatáról, és bár a vállalkozó azokat azonnal eltávolította a honlapjáról, az addigi használatot kiszámlázták részére. A jogdíjat képenként, a felhasználási idő nagyságának függvényében állapítják meg. Az általunk ismert árszabás hazai viszonylatban 150 Euro/kép – ez országonként változó összeg -, melyről elektronikus számlát küld a cég, majd a fizetési határidő elmúltával ezt átadja egy hazai követeléskezelőnek, aki már saját eljárási díjával halmozott összeget próbál behajtani a vállalkozástól.
A mostani eset egy webshopot üzemeltető vállalkozástól érkezett, akinek az itt forgalmazott több ezer tételből álló termékkörről készült fotók között talált egyet a Copytrack, ami nem volt jogtiszta. Erre 500 Eurós díjat állapított meg. Felmerült a kérdés, hogy a webáruházban található összes képet hogyan lehetne utólag leellenőrizni, hiszen a vállalkozónak nem áll szándékában sem jogtalan képfelhasználás, sem ezek után jogdíj megfizetése. Egyelőre nem áll azonban rendelkezésre ilyen program, ezt csak egyenként lehetne levizsgálni. A mesterséges intelligencia egyre szélesebb körű felhasználása, a képfelismerő alkalmazások elterjedése valószínűleg számos új területen hozza majd elő ezt a problémát, ezért azt javasoljuk, hogy a webáruházak készítői, üzemeltetői inkább saját készítésű képeket használjanak.
Beszámoltunk ugyanakkor a Copytrack szolgáltatás „jó oldaláról” is, mely a fényképek készítői számára jelent egyrészt biztonságot, másrészt bevételi forrást.